Omavalvontasuunnitelma


SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON VALVONNASTA ANNETUN

LAIN 27 §:N MUKAINEN PALVELUNTUOTTAJAN OMAVALVONTASUUNNITELMA

Tätä suunnitelmaa on päivitetty viimeksi 30.8.2024

Tämä on toiminimiyrittäjä Laura Toivolan (Kätilö Laura, sivutoiminimi Neuvolan Sivutasku, y-tunnus 3185476-2) omavalvontasuunnitelma.

Omavalvontasuunnitelma koskee Liedon kaupungin keskustassa osoitteessa Hyvättyläntie 6b, 21420 Lieto olevaa kätilön vastaanottoa ja kotikäyntejä sekä asiakastapaamisia Varsinais-Suomen alueella. Lisäksi omavalvontasuunnitelman paikkaan liittyviä ohjeita noudattaa kätilö Elina Lummejoki (LummEli, y-tunnus 3408245-4) toimiessaan Neuvolan Sivutaskun tiloissa sekä terveyspalveluista vastaava lääkäri Jatta Rautkorpi (Rautkorpi-yhtiöt Oy, y-tunnus 3267393-9).

OMAVALVONNAN TOTEUTTAMINEN NEUVOLAN SIVUTASKULLA

Neuvolan Sivutaskun toiminnan tarkoituksena on tuottaa yksityisiä kätilöpalveluja alueen odottaville perheille. Palveluihin lukeutuvat äitiysneuvolapalvelut, kätilön ultraäänitutkimukset ja synnytyksen jälkeiset tukipalvelut, mukaan lukien imetysapu ja vauvahieronta. Palvelut toteutetaan Neuvolan Sivutaskun tiloissa tai asiakkaan kotona poissulkien ultraäänitutkimukset, jotka tapahtuvat vain vastaanottotiloissa.

Toimintaa ohjaavina arvoina ovat perhe- ja ihmiskeskeisyys, yksilöllisyys ja vahva ammatillinen osaaminen. Neuvolan Sivutaskussa keskitytään erityisesti asiakkaan ja asiakasperheen kokonaisvaltaiseen kuulemiseen ja ohjaukseen.

Toiminnan laadun takaamiseksi Neuvolan Sivutaskussa panostetaan kouluttautumiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Kätilön ja terveydenhoitajan peruskoulutus (YAMK) sekä lisäkoulutuksina hankitut AMK-tasoiset synnytyspelko-, imetysohjaus- sekä ultraäänikoulutukset ovat välttämättömät. Lisäkoulutusta hankitaan vuosittain.

Neuvolan Sivutaskun terveyspalveluista vastaava johtaja kätilötyön osalta on ammatinharjoittaja itse ja ultraäänipalveluista vastaava lääkäri Jatta Rautkorpi työskentelee samassa tilassa omalla vastaanotollaan. Lääkäri on tavoitettavissa mahdollisia ongelmatilanteita varten pääasiassa normaalina työaikana ja loma-aikoina erillisesti sovitun mukaisesti.

Neuvolan Sivutaskun henkilöstö

Neuvolan Sivutaskussa työskentelee päätoimisesti ammatinharjoittaja itse. Samoissa tiloissa toimii Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Jatta Rautkorpi, joka toimii myös Neuvolan Sivutaskussa tehtävistä ultraäänitutkimuksista vastaavana terveyspalvelujohtajana. Lisäksi itsenäisenä ammatinharjoittajana kätilön ultraäänitutkimuksia tekee kätilö (YAMK) Elina Lummejoki (LummEli). Asiakkaita otetaan kunkin palveluntarjoajan resurssien mukaisesti. Koska kyseessä on yksityinen lisäpalvelu, ei laissa ole erityisiä henkilöstön riittävyyteen liittyviä määräyksiä.

Neuvolan Sivutaskussa työskentelee vain itsenäisinä ammatinharjoittajina. Heitä koskevat samantasoiset osaamis- ja kouluttautumisvaatimukset. Perehdytys tapahtuu ammatinharjoittajan aikaisemman osaamisen perusteella yksilöllisesti. Perehdytykseen kuuluu tiloihin ja toimintaperiaatteisiin tutustuminen, potilastietojärjestelmän käyttö sekä tarvittavien laitteiden käyttö. Ammatinharjoittajat vastaavat itse omasta kouluttautumisestaan, joskin joitain koulutuksia voidaan suositella. Alaikäisiä hoitavilta vaaditaan rikosrekisteriote lain mukaisesti.

Neuvolan sivutaskun toimitilat ja käytettävät välineet

Neuvolan Sivutasku toimii Liedon kaupungissa liikehuoneistossa, joka on muokattu terveydenhuollon käyttöön soveltuvaksi huomioiden tilojen ilmanvaihto, äänieristys ja siivousvälineiden säilytys. Tilat sisältävät oman vastaanottohuoneen lisäksi yhteisen odotustilan Gynekologipalvelu Vanamon kanssa, joihin sisältyy odotusaula, esteetön wc, keittiötila sekä kaksi pienempää vastaanottohuonetta, joita vuokrataan myös muille riippumattomille toimijoille.

Tilassa ei ole tarvetta erityiselle pelastussuunnitelmalle. Tiloissa on kameravalvonta ja etäohjattava ulko-oven lukituksen avaus. Tiloissa ei säilytetä arkaluontoista paperimuotoista materiaalia. Sähköiset tallennuslaitteet on suojattu salasanalla ja tallennettu välttämättömien henkilötietoja sisältävien tietojen osalta potilastietojärjestelmään sekä muilta osin ammatinharjoittajan pilvipalveluun.

Tilat siivotaan viikoittain ja tarvittaessa useammin. Jätehuolto on järjestetty kunnallisen jätehuollon kautta taloyhtiön toimesta. Yrityksen toiminnassa ei tyypillisesti synny erityisen vaarallisia jätteitä. Harvoin käytetyt injektioneulat kerätään ne erikseen niille tarkoitettuun astiaan. Käytetyt hoitohygieniaan liittyvät kertakäyttövälineet hävitetään asianmukaisesti. Neuvolan Sivutaskussa noudatetaan yleisiä hyvän hygienian käytäntöjä ja terveydenhuollon aseptisia toimintamalleja. Infektioiden torjuntasuunnitelmana noudatetaan THL:n infektioiden torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia. Tavanomaiset varotoimet ovat luettavissa tällä sivulla. Sivun sisältö on tulosteena siltä varalta, että verkkosivu ei ole toiminnassa.

Neuvolan Sivutaskussa on käytössä erillisiä lääkinnällisiä laitteita. Niiden käytössä noudatetaan lain vaatimaa ammattimaista seurantaa erillisen seurantakaavakkeen avulla. Kaikki lääkinnälliset laitteet ovat CE-merkittyjä. Lisäksi käytetään imetykseen liittyviä apuvälineitä, kuten kantoliinoja, kantoreppuja sekä mahdollisia itse arkisista tuotteista valmistettuja apuvälineitä. Vastaanotolla on valmius tavallisen ensiavun antamiseen ja samoissa tiloissa toimivalla lääkärillä on anafylaktisen reaktion hoitoon tarvittava lääkevarasto. Vaativaa ensiapua vaativissa tilanteissa soitetaan hätäkeskukseen.

Neuvolan Sivutaskun asiakkaiden potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä. Lisäksi noudatetaan Kanta-arkiston toimintamalleja. Yrityksen tietoturvasta ja tietosuojasta on kirjattu tarkemmin tietoturvasuunnitelmassa. Asiakkaan näkökulmasta Neuvolan Sivutaskun verkkosivuilta löytyy tietosuojaseloste.

ASIAKKAIDEN OIKEUKSIEN TOTEUTUMINEN NEUVOLAN SIVUTASKUSSA

Neuvolan Sivutaskussa noudatetaan lakia potilaan asemasta ja oikeuksista. Asiakkaan kohtaamisessa pyritään aina ihmisarvoa kunnioittavaan yksilölliseen ja asianmukaiseen terveydenhoitoon ja -edistämiseen. Yksityisyyden suojasta pidetään erityistä huolta sekä tilojen että potilasasiakirjojen suhteen. Asiakkaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa otetaan hoidossa ja ohjauksessa huomioon ja palvelua tarjotaan kotimaisten kielten lisäksi englanniksi tai tarvittaessa tulkkausohjelmistojen avulla asiakkaan omalla kielellä.

Neuvolan Sivutaskussa on asiakasosallisuutta korostava toimintamalli, jolloin palveluja käyttävällä asiakkaalla on oikeus tulla kuulluksi ja sopia palveluistaan yhteisymmärryksessä ammattihenkilöstön kanssa.Asiakkaalla on oikeus tulla hoidetuksi tämän toivomalla tavalla. Asiakkaan kanssa keskustellaan mahdollisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista potilaan itsemääräämisoikeuteen perustuen ja asiakkaalla on myös oikeus kieltäytyä tarjotusta hoitovaihtoehdosta. Tällöin voidaan asiakkaan toiveen mukaan valita muita lääketieteellisesti tai muuten yleisesti hyväksyttyjä toimintamalleja. Asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta verkkosivujen kautta yhteystietojen kera, mutta myös anonyymisti.

Neuvolan Sivutaskun asiakasrekisteri on salassa pidettävä ja potilassalaisuuden suojaama. Rekisterin ylläpito tapahtuu sähköisenä saman palveluntarjoajan kautta kuin potilastietojärjestelmäkin. Kanta-arkistoon liittyneellä palveluntuottajana Neuvolan Sivutaskulla on velvollisuus kirjata kaikki potilasasiakirjamerkinnät valtakunnalliseen potilastiedon arkistoon (Kantaan). Asiakasta informoidaan, että hän voi halutessaan kieltää tietojen edelleen luovuttamisen Kanta-palveluiden kautta. Alueen sähköinen neuvolakortti on käytössä neuvola-asiakkaille, mutta asiakas voi valita käyttää myös manuaalista korttia. Sähköiseen neuvolakorttiin kirjataan vain neuvola-asiakkaiden käynteihin liittyvät tiedot. Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan erillisellä kirjallisella suostumuksella tai potilaan Kanta-arkistoon antaman tietojen luovutusluvan perusteella.

Mahdolliset virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä. Asiakkaan yksityisyyden suojaa tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista tietoturvaloukkauksista kerrotaan aina asiakkaalle itselleen. Neuvolan Sivutaskun asiakkailla on oikeus tehdä potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukainen muistutus. Muistutus käsitellään asianmukaisesti ja siihen annetaan kirjallinen vastaus. Lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus keskustella Neuvolan Sivutaskun kätilön tai terveyspalveluista vastaavan lääkärin kanssa asiasta. Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta tehdä saamastaan palvelusta kantelua valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle. Asiakkaan apuna toimii tällöin hyvinvointialueen potilasasiavastaava tai täydentävänä palveluna Atlas potilasasiavastaava, jonka yhteystiedot löytyvät sekä vastaanotolta että verkkosivuilta.

POIKKEUS- JA HÄIRIÖTILANTEIDEN EHKÄISY JA TOIMINTAOHJEET NIIDEN VARALTA

Väkivaltatilanteet

Neuvolan Sivutaskussa pyritään ehkäisemään väkivaltatilanteita tunnistamaan potentiaaliset väkivaltauhkatilanteet mahdollisimman aikaisin etukäteen. Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita kuin väkivaltaa sisältäviä voimakeinoja. Asiakkaiden tai oman turvallisuuden ollessa uhattuna kutsutaan paikalle poliisi ratkaisemaan väkivallan uhkan tai selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa.

Tapaturmatilanteet
Neuvolan Sivutaskulla on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Vakuutuskorvauksen edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä.

Neuvolan Sivutasku yhdessä muiden tilaa käyttävien ammatinharjoittajien kanssa huolehtii tapaturmariskien torjunnasta esimerkiksi talviaikana torjumalla liukkautta (esimerkiksi hiekoittamalla) vastaanotolle saavuttaessa.

Sähkökatkot ja muut poikkeukselliset tilanteet

Neuvolan Sivutaskussa on asiakasturvallisuuden edellyttämät välineet sähkökatkotilanteessa. Tällöin hoito ja ohjaustilanteet voidaan poikkeus- ja häiriötilanteessa keskeyttää turvallisesti. Tilassa voi turvallisesti odottaa voimakkaiden sääilmiöiden ohittumista.

KUVAUS VAARATAPAHTUMIEN ILMOITUS- JA OPPIMISMENETTELYSTÄ SEKÄ EPÄKOHTIEN KORJAAMISESTA

Neuvolan Sivutaskussa tapahtuneet vaaratapahtumat kirjataan yhteisissä tiloissa olevaan vihkoon ilman kohteena olleen asiakkaan henkilötietoja. Lisäksi vaaratapahtuma kirjataan asiakkaan potilasasiakirjoihin. Vaaratapahtumat käydään läpi vastaavan lääkärin kanssa joko välittömästi tai seuraavana arkiaamuna. Vaaratapahtumiin liittyvät muutokset toimintamalleissa kirjataan tähän omavalvontasuunnitelmaan.

Toiminnassa tai laitteissa olevista epäkohdista ilmoittaminen ja niiden korjaaminen on lähtökohtaisesti ammatinharjoittajan vastuulla. Tiloihin liittyvistä vaaratapahtumista vastataan päävuokralaisten kesken. Asiakasturvallisuutta heikentävät epäkohdat toiminnassa tai laitteistoissa korjataan välittömästi. Korjauksista ja muutoksista tiedotetaan sisäisellä tiedotuskanavalla.

Neuvolan Sivutaskun omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen verkkosivuilla ja vastaanottotiloissa. Sitä seurataan neljän kuukauden välein päivittämällä mahdolliset palautteeseen tai todettuihin epäkohtiin liittyvät muutokset toimintamalleissa. Omavalvontasuunnitelmaan ei kirjata salassa pidettäviä tietoja. Vastuu omavalvontasuunnitelman päivittämisestä ja toteuttamisesta on ammatinharjoittajalla itsellään. Ammatinharjoittajalla on myös ilmoitusvelvollisuus valvontaviranomaiselle toiminnassa ilmenneet epäkohdat sekä asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät, joista ei itse pystytä korjaamaan. Ilmoitusoikeuden ja ilmoitusvelvollisuuden käyttämisestä tehdään merkintä tähän omavalvontasuunnitelmaan.

Asiakkailta ja heidän läheisiltään kerätyn palauteen perusteella tehdyt muutokset

Asiakkailta saadusta palautteesta viimeisen vuoden aikana tehdyt muutokset kirjataan tähän. Asiakkailta kerätään palautetta jatkuvasti sekä verkkosivuilla että Googlessa yrityksen sivustolla. Tähän omavalvontasuunnitelman osioon kirjataan miten ja millä välineillä palautetta on kerätty, sekä mihin toimenpiteisiin palautteen takia on viimeisen vuoden aikana ryhdytty.

Asiakaspalautteen perusteella ei ole vielä tehty muutoksia.

Valvontaviranomaisen antaman ohjauksen ja päätösten perusteella tehdyt muutokset

Neuvolan Sivutaskun omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja muutettaessa on otettu huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset. Tähän kirjataan, mitä muutoksia viranomaisten antaman ohjauksen tai päätösten perusteella on tehty.

Suunnitelmaa laadittaessa viranomaisten antamaa ohjausta tai toiminta koskevia päätöksiä ei ole ollut.